fredag 13 juni 2008

Den obehagliga dagen

Vill inte hävda att jag är direkt vidskeplig, men under mina år på sjön har jag lärt mig respektera vissa aspekter av det "övernaturliga" slaget. Så jag kände mig lite obehaglig till mods när jag vaknade upp och insåg att det idag är fredagen den 13:e. 
Jag tog mod till mig för att ändå ge mig ut på stan för att ge er, mina trogna läsare, en värdig rapport om tillståndet på landets lunch-restauranger.

Men knappt hinner jag utanför dörren innan jag möts av:

Ett orosmoln!

Som dessutom visar sig innehålla en ansenlig mängd hagel som det prompt slungar åt mitt håll. 
Jag springer sick sack genom stormen och kastar mig hals över huvud in under närmsta träd, där nästa fasansfulla överraskning väntar:

Svarta damen! 
En riktigt läskig tant med svart paraply, dessutom är hon eldriven. Vet inte om hon skriker när hon åker förbi eller om det bara är min överhettade hjärna som spelar mig ett spratt, vilket fall som helst är det hela mycket obehagligt.

Helt utmattad av detta bombardemang av otrevligheter, fortfarande lätt darrande av skräck bestämmer jag mig för att inte vidare utmana ödet. Dagens inlägg får bli från min lugna vrå, min humbla boning, mitt eget lilla Graceland.

Det jag tänkte presentera idag är ett recept på en enkel maträtt som ni själva kan prova på därhemma om ni är försiktiga med kniven.

Den består helt sonika av en mängd tyska kalaswiener och en handfull Italienska makaroner, allt samman hackat med en Japansk grönsakskniv. (och kokat förstås annars kan det bli torrt). 


Recept (1 person, dubbla alla mängder för att få till två portioner):
-5 tyska kalaswiener
-1 hekto Italienska makaroner
-6 st folköl(3,5%)

Hacka korven, koka makaronerna, och blanda sedan samman alla ingridienser (utom folkölen som är till kocken).
Serveras med fördel tillsammans med 1 - 2 flaskor Prosecco la Robinia.


OBS bilden är ett montage

Betyget blir väl något i stil med en halv häst. 
Och vad kan vi lära av det?
Jo: -blanda aldrig ihop Japan, Tyskland och Italien i samma skål. Vi har sett det i historien och vi ser det nu här i mitt kök, det blir aldrig bra. 

Nu har ni något att tänka på över helgledigheten så ses vi igen på måndag.





Inga kommentarer: